Thursday, February 24, 2011

Peringatan Kepada Sesiapa Ingin Memperbaharui Cukai Jalan


Saya hanya ingin memberi peringatan kepada mereka yang mempunyai kenderaan yang akan tamat tempoh cukai jalan.

Cukai jalan atau 'road tax' van Ford Spectron saya akan tamat pada hujung bulan Mac. Semalam saya sudah minta Tuan Hj Zaidon untuk memperbaharui insurannya.

Sebagai seorang warganegara yang bertanggungjawab, saya selalu memperbaharui cukai jalan 'a head of time'. Bukan cukai jalan aje, cukai pintu, cukai tanah, bil elektrik, bil air, bil telefon, dan bermacam-macam bil lagi semuanya saya jelaskan dengan segera. Kadang-kadang, hari ini dapat bil elektrik, hari ini juga saya jelaskannya.

Perangai saya ialah memang saya tak suka tangguh hutang! Kita tak tahu bila kita akan mati. Dan mati dalam keadaan hutang tidak 'settle', katanya roh kita tak berapa elok! Ada yang berkata roh kita terawang-awang di antara langit dan bumi. Betul ke tidak, wallahu'alam.

Dan prinsip yang saya pegang juga ialah bayar upah sebelum peluh orang yang kita upah itu kering. Yuran sekolah anak-anak di SRIH dan SMIH, saya selalu bayar 'on-time'! Kesian kat sekolah, pendapatan tak seberapa, guru-guru mengajar bersungguh-sungguh anak-anak kita supaya menjadi pelajar yang cemerlang dari aspeks sahsiah dan pelajaran tetapi kita tangguh pula bayar yuran.

Eh, meleret-leret pula...

Pagi tadi, saya pergi ke Pejabat Pos UTM untuk membayar 'road tax' van tersebut. Pegawai di kaunter menyatakan bahawa nama saya di 'black list'. Jadi saya hanya boleh bayar untuk 6 bulan saja.

Tak mahu saya... Saya tak pernah bayar untuk 6 bulan. Sepertimana yang saya katakan sebelum ni, sebagai warga yang bertanggungjawab, saya selalu bayar untuk setahun.

"Kalau encik hendak tahu berapa banyak saman encik, berikan no i/c dan bayar RM1", jelas pegawai kaunter. Saya berikan seperti yang diminta. Beliau 'print' saman yang dikenakan kepada saya.

Ada 3 saman! Kereta Gen 2, JLA XXXX. Memang kereta itu nama saya tapi milik orang... Saya cuma pernah pandu sekali kereta tersebut dari tempat 'car dealer' ke rumah kawan saya.

Saman yang dikenakan bukan hanya 'block' kereta yang disaman tetapi semua kereta di bawah nama kita. Kalau kita ada 3 kereta di bawah nama kita, maka ketiga-tiga kereta akan ditahan dari diperbaharui cukai jalan.

Oleh itu, pesan saya kepada rakan-rakan yang belum semak status saman mereka, eloklah semak! Ini hanya kepada mereka yang ada kenderaan yang berdaftar atas nama mereka. Kepada pemandu yang lain seperti anak isteri tak perlu! Kecuali kereta itu berdaftar atas nama mereka.

Ambillah peluang 50% diskaun yang diberikan kerajaan. Tinggal beberapa hari lagi. Saya pun telah mengarahkan kawan saya untuk membayar 3 saman tersebut. Jumlah keseluruhannya ialah RM900 tetapi selepas diskaun RM450...

No comments:

Post a Comment