Tuesday, July 5, 2011

‘Expectation’ Kita Terlalu Tinggi…


Kita menghantar anak-anak ke Sekolah Islam dengan harapan anak-anak akan menjadi bukan saja pandai tetapi alim atau baik sahsiah peribadinya. Itulah ‘expectation’ kita… Pandangan dan ‘expectation’ kita kepada sekolah (termasuk guru, staf, tukang kebun, jaga, dan lain-lain) satu hal dan pandangan dan ‘expectation’ kita kepada pelajar-pelajar sekolah adalah satu hal yang lain pula.

‘Last weekend’ saya berjumpa dengan seorang sahabat yang menjadi ahli lembaga Sekolah Islam di Kelantan. Beliau puji Sekolah Islam Hidayah Johor Bahru bukan main lagi… sekolah idolalah, sekolah contohlah, dan berbagai-bagai pujian lagi. Saya yang pernah menjadi ahli lembaga Sekolah Islam Hidayah (1996-2007) merasa agak malu bercampur bangga dengan pujian ini. Beliau yang pernah melawat ke Sekolah Hidayah menyatakan bahawa beliau hairan bagaimana pelajar-pelajar sekolah kita boleh duduk diam semasa rombongan beliau memasuki kelas ikut pintu belakang. Maksud beliau, gelagat pelajar sekolah kita begitu tertib dan sopan!

Kita yang berada di Hidayah pula, kadang-kadang bingung dan risau apabila sekali sekala berlaku kecurian kasut, kecurian wang dan sebagainya. Itu yang saya kata ‘expectation’ kita terlalu tinggi. Kita ‘expect’ sekolah kita ‘must be theft free’, tiada masalah disiplin, senang ‘control’, semua pelajar cerdik, kedepan dalam semua aspek, baik dalam kurikulum dan ko-kurikulum.

Begitu juga ‘expectation’ saya semasa mengerjakan ibadah haji di Mekah pada tahun 2003 dulu. Saya ‘expect’ dalam Masjidil Haram tiada kecurian berlaku. Tiba-tiba sedang saya bersolat zohor, seorang wanita dikejar seorang wanita berjubah hitam (polis) kerana mencuri.

Keadaan yang sudah baik bagi sesetengah orang, mungkin masih kurang baik bagi kita!

Kita melihat anak-anak kita pula. Kita melihat mereka kurang kedepan dalam pelajaran, kurang menonjol dalam aktiviti sekolah, tidak banyak hafazan surah-surah al-Quran dan doa-doa yang mereka ingat dan sebagainya. Kita ‘complain’ anak-anak kita!

Cuba kita berhenti sekejap dan merenung sejenak… Cuba kita lihat balik 20-30 tahun yang lalu. Lihat diri kita apabila kita seusia mereka. Pernah kita terlintas untuk menghafaz surah-surah al-Mulk, As-Sajadah, al-Waqiah, Yaasin, ad-Dukhan, doa-doa al-Ma’thurat? Pernah kita kenal solat tahajjud, solat Dhuha, dan solat witir? Pernah kita segiat mereka berpuasa hari Isnin dan Khamis?

Jawapan kepada persoalan di atas hanya kita yang tahu...

‘No doubt about it that they are much better than us!’ Tetapi itulah hakikatnya, kita mempunyai ‘expectation’ atau menaruh harapan yang menggunung terhadap anak-anak kita. Dan kita meminta mereka ‘to deliver it’!

‘Expectation’ sudah pasti ada kerana kita tidak menghantar anak-anak kita ke sekolah ‘free of charge’. Kita membuat pelaburan yang tidak murah. Bagi saya yang mempunyai 9 orang anak dan kesemuanya belajar di Sekolah Rendah dan Menengah Islam Hidayah, ratusan ribu ringgit telah dibelanjakan!

Tetapi kalau boleh, ‘Don’t expect too much!’ Cukuplah dengan apa yang mereka ‘produce’ kepada kita. Jangan meletakkan pengharapan yang terlalu tinggi! Bandingkan mereka dengan diri kita…sebelum kita bandingkan mereka sesama mereka!

Pada pandangan saya, jika kedua ibubapa kita yang baik itu telah berjaya mendidik kita seperti ini, dan kita pula berjaya mendidik anak-anak kita seperti itu, insyaAllah, mereka pula akan mendidik anak-anak mereka ke arah yang lebih sempurna...

Rabbana hablana min azwajina wazurriyatina...

1 comment:

  1. Rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina Qurrata A'yun..penyejuk mata buat ibu bapa kami..mg2 Ya Allah..

    ReplyDelete