Sunday, July 17, 2011

Jadual Padat Esok...


Esok jadual agak padat! Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah (FGHT) ada membuat Majlis Perpisahan kepada Pn Hajjah Siti Embun sempena persaraan beliau setelah berkhidmat di UTM melebihi 30 tahun. Tak pasti dapat hadir atau tidak kerana jamuan bermula pada pukul 12.30 petang.

Perancangan awal dibuat dengan PM Zahub Deraman untuk menziarahi PM Ahmad Khalid yang baru balik dari negara China dan sekarang sedang berehat di HSAJB. PM Ahmad baru membuat pertukaran buah pinggang di China dengan belanja melebihi RM200,000. Alang-alang pergi HSAJB, rasanya ingin terus menderma darah. Kalau jadi, esok ialah pendermaan darahku kali yang ke-30!

Aku selalu menasihati kawan-kawan supaya menderma darah. Untuk menderma duit dan harta mungkin kita tidak mampu. Apalah salahnya kita menderma darah? Setidak-tidaknya kita membantu orang yang memerlukannya.

Pukul 2.30 petang pula, Dekan FGHT ingin berjumpa dengan staf akademik yang masih belum menghabiskan PhD mereka.

Selepas maghrib pula, program makan beradat atau ‘mess night’ di Hotel Pan Pacific Johor Bahru sempena pentauliahan ‘young officers’ baru-baru ini di UTHM. Tahun ini, kami para pegawai staf diizinkan untuk membawa isteri bersama. Susah juga untuk memujuk isteri untuk turut sama kerana sebelum ini (beberapa tahun dahulu), beliau datang dan telah berpengalaman makan cara askar. Dia rasa tidak begitu seronok makan secara ‘regimental’. Mungkin dia tidak ‘enjoy’ makan sebegitu…

Tetapi itulah askar, semuanya ada adab dan peraturan yang perlu dipatuhi. Askar didisplinkan menerusi peraturan bukan sahaja supaya mereka patuh dan taat tetapi juga mempunyai budi pekerti yang mulia. Sebelum kadet-kadet makan di kem, mereka diajar supaya mempelawa atau mengajak sama para pegawai dan anggota lain-lain pangkat. Anak-anak saya cukup seronok apabila mereka melihat kadet-kadet mempelawa makan… “Makan tuan, makan encik, makan staf dan makan semua!” Sebelum mereka mula menyuapkan makanan, salah seorang dari mereka mengepalai rakan-rakan untuk membaca doa makan.

Mereka makan bersama dan siap makanpun bersama. Mereka diterap supaya bekerja dalam satu pasukan. Tiada askar dalam dunia akan mencapai kejayaan tanpa adanya persahabatan, ukhuwwah, saling bantu membantu. Apabila mereka berperang, mereka berperang secara berpasukan! “Command’ atau ‘orders’ pegawai atasan mereka tidak mempunyai pilihan lain tetapi wajib dipatuhi!!!

No comments:

Post a Comment