Tuesday, July 19, 2011

Kita Kurang Ihsan Apabila Melibatkan Harta Kerajaan...

Kita kurang ‘ihsan’ apabila melibatkan harta kerajaan! Saya sungguh sedih melihat harta kerajaan digunakan sesuka hati, seolah-olah itu bukan harta kita… Memanglah bukan harta kita kerana kita tidak boleh memilikinya secara ‘outright’ tetapi ia juga harta kita kerana ia dibeli atau disediakan hasil dari wang kita yang dikongsi bersama samaada dari cukai pendapatan, duit zakat atau dari lain-lain punca yang kita juga ada ‘contribution’nya.

Kesedaran tentang penjagaan harta kerajaan amat rendah di negara kita. Sebab itu, apabila kita melawat tempat-tempat yang disediakan oleh kerajaan seperti Taman Rekreasi atau Taman Awam, banyak fasiliti yang disediakan banyak yang rosak. Ya lah, mungkin salah satu sebabnya ialah kurang penyelenggaraan oleh pihak berwajib tetapi yang tidak kurang pentingnya juga ialah sikap kita. Ya sikap kita yang hanya menjaga serapi mungkin barang milik kita sendiri tetapi mengambil endah tak endah dengan kemudahan awam!

Kesedaran untuk menjaga harta awam sepatutnya diterap kepada murid sejak mereka di bangku sekolah rendah lagi. Begitu juga tentang kebersihan tandas awan dan sebagainya. Dengan berbuat demikian, mereka akan sedar dari awal bahawa harta awam adalah harta mereka juga.

Baiklah, isu yang saya hendak bawa di sini adalah berlaku begitu ‘rampant’ di pejabat-pejabat kerajaan. Pertama isu pertukaran perabut di kolej kediaman, Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). Biasanya perabot yang dibekalkan oleh kontraktor akan ‘expired’ selepas 5 tahun dan perabot baru akan diganti!

Apa yang saya ingin tekankan di sini ialah walaupun setelah 5 tahun berlalu, perabot yang dibekalkan tidak akan mengalami kerosakan pada kadar yang sama. Melalui pengalaman saya sebagai mantan pengetua kolej kediaman pelajar, saya akan jelaskan kenapa perabot tidak rosak selepas 5 tahun.

Katakan kolej kita mempunyai 4 blok. Setiap blok katakan mempunyai kapasiti kepenghunian seramai 300 orang. Itu dulu, masa kita tempatkan 2 orang pelajar sebilik! Sekarang permintaan terhadap bilik ‘single’ semakin banyak dan banyak bilik-bilik yang kita ‘convert’ menjadi bilik ‘single’. Ini isu lain pula, dan saya tidak ingin sentuh tentang isu ini.

Katakan pelajar yang memohon untuk mendiami kolej kita hanyalah 400 orang! Jadi untuk menjimatkan kos elektrik, kita hanya menempatkan pelajar-pelajar ini hanya di 2 blok SAHAJA. Maknanya 2 blok lagi kosong! Apa maksudnya kita hendak menjimatkan kos elektrik? Kebiasaannya pelajar akan membuka semua lampu di beranda atau di ‘common area’ walaupun mereka tinggal seorang! Mungkin alasan takut dan sebagainya.

2 blok lagi mungkin akan kita isi setelah permohonan untuk asrama kita meningkat ke angka 1,000 orang. Oleh itu, 2 blok ini yang baru berisi 2 tahun kebelakangan ini, perabotnya masih baik, baru digunakan dan tidak mengalami masalah yang teruk!

Apabila kita menghitung sekali harung untuk menggantikan perabot setelah melepasi 5 tahun maka kita akan menggantikan juga perabot yang masih cantik, yang baru 2 tahun digunakan! Bukankah itu satu pembaziran?

Cara pengendalian pembuangan perabot lama juga agak menyedihkan. Perabot yang masih elok dan boleh digunakan di’jatuh’kan dari tingkat atau aras yang lebih tinggi dan menyebabkan ianya terburai… Siapa yang larat untuk mengangkat dengan berhati-hati sekiranya bangunan itu mempunyai 7 atau 8 tingkat!

Di pejabat fakulti pula, tidak kurang juga ‘pembaziran’ yang saya lihat! ‘Partition’ yang masih elok yang menempatkan staf secara ‘cubical’ ditukarganti dengan ‘partition’ baru. Kalau dulu warna biru, sekarang ditukar warna oren! Sedangkan yang dulu masih elok dan tiada cacat celanya. Alangkah membazirnya duit kerajaan iaitu duit kita semua!

Pada saya, dalam keadaan kerajaan kurang berduit, maka tak payahlah ditukar ganti perkakas atau perabot yang masih elok. Apa yang penting ialah produktiviti dan bukannya ‘make up’ yang hanya nampak cantik tetapi belum tentu hasil kerja stafnya…

Saya tersangat sedih melihat budaya ini. Kalaulah kita menggunakan duit kita sendiri untuk menggantikan semua ini, saya pasti kita tidak akan melakukannya kerana ianya masih elok dan jelas ia merupakan suatu pembaziran!

Teringat rangkaian sekolah swasta yang begitu daif dari segi perkakasan dan peralatan dibawah naungan MUSLEH, namun produktiviti dan sumbangannya kepada negara dari aspek sumber tenaga pelajar berkaliber sungguh menyerlah.

No comments:

Post a Comment