Friday, July 29, 2011

Focus Discussion Group (FDG): Pembangunan Desaru

Satu hari suntuk aku menghadiri FDG berkaitan pembangunan Desaru dan Bandar Penawar di Hotel Lotus Resort Desaru, Johor, semalam.

Seramai 15 orang peserta yang terdiri dari pensyarah UTM, pegawai KEJORA, dan pegawai dari Pejabat Tanah Pengerang dan Kota Tinggi.

Suasana perbincangan yang diadakan secara santai, diketuai oleh Ketua Projek Penyelidikan Prof Madya Dr Ismail Omar begitu menarik perhatian peserta.

Risau juga takut mereka balik selepas 'lunch' tetapi alhamdulillah mereka setia untuk sama-sama berbincang dalam 3 kumpulan kecil. Di akhir program, ketiga-tiga kumpulan membentangkan hasil perbincangan masing-masing.

Kawasan Desaru/Penawar dikatakan akan mengalami pembangunan pesat apabila Petronas membuka 'oil and gas industry' di kawasan Punggai. Banyak tanah-tanah di tepi pantai akan diambil balik oleh kerajaan bagi projek tersebut. Katanya ia akan memjadi sebuah bandar seperti Kertih di Terengganu.

Tak kurang menarik juga ialah dari segi UTM yang akan membuka cawangannya di sana. Setakat mana kebenarannya, kita masih ternanti-nanti. Dulu, katanya UTM akan pindahkan Program Diploma ke Bandar Penawar dan ramai di kalangan pensyarah yang tidak ada kelulusan Phd risau dan takut mereka akan ditempatkan di sana.

Hari berganti hari, tahun berganti tahun, tetapi semua itu hanya tinggal kenangan. Sekarang muncul kembali cerita ini...

Bagi pihak mereka yang berada di Penawar/Desaru, mereka begitu ternanti-nanti akan kemunculan UTM. Banyak perkara yang akan muncul, apabila UTM muncul. Industri perumahan, pasaraya, industri makanan seperti restoren, kedai menjual dan membaiki motor, kedai gunting rambut, klinik, dan sebagainya turut akan membangun.

Apapun kita hanya menunggu keputusan kerajaan untuk merealisasikannya. Dengan adanya highway Desaru-Senai, maka perjalanan akan menjadi lebih cepat dan dekat. Ia hanya mengambil masa 45 minit untuk sampai dari Desaru ke UTM.

No comments:

Post a Comment