Saturday, September 3, 2011

Pihak Pengangkut Sampah Juga Wajib Bertugas Semasa Cuti Panjang

Bila tiba masa cuti panjang, kita dengar banyak pihak seperti askar, polis, doktor, dan jabatan-jabatan yang agak penting terpaksa dibekukan cuti mereka demi untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman awam.

Pada saya pihak yang tak kurang penting juga ialah pihak yang diberi tanggungjawab oleh Majlis Perbandaran untuk menjaga kebersihan, juga perlu disesuaikan cuti mereka ...kalaupun tak dibekukan cuti mereka.

Southern Waste Management (SWM), pihak yang diswastakan untuk pembersihan di kawasan Skudai, nampak tidak seperti swasta. Corak kerja mereka nampak seperti pekerja kerajaan!

Kenapa saya berkata begitu?

Pertama, tidak efisien. Kedua, tidak kemas. Ketiga, datang angkut sampah ikut suka masa mak bapa dia aje. Keempat, kalau sepatut datang 2 kali seminggu tetapi banyak kali datang seminggu sekali aje. Kelima, sampah berselerakan di sana sini.

Jika ia betul-betul berperanan sebagai pihak swasta, jika dia 'missed' satu hari 'routine' untuk sesuatu 'route', maka hari tersebut sepatutnya perlu diganti kepada hari lain. Ini tidak, hari yang 'missed' tidak diganti!!!

Bila sampah bertimbun dan terkeluar dari tong sampah maka anjing dan kucing mula membongkar sampah!!! Bila sampah terkeluar dari plastik sampah, maka ia sudah tidak dipungut lagi oleh SWM.

Jadi putaran atau 'cycle' ketidakcekapan pungutan sampah akan terus berlaku...

Sampah bertimbun dan melebihi tong sampah berlaku apabila pihak SWM tidak datang membuat kutipan mengikut jadual. Sampah berteraburan kerana diselongkar oleh binatang. Pihak SWM tidak mempeduli sampah di luar tong sampah. Ketidakhadiran untuk kutipan tidak diganti... Kawasan MPJBT nampak kotor!

Akhirnya, kerajaan mahupun swasta sama saja perkhidmatannya. Cuma yang pastinya, pihak yang menjalankan perkhidmatan swasta ini mendapat keuntungan... Biasanya siapa ya... mereka ini?

Satu lagi pihak yang entah apa-apa ke benda yang mereka lakukan dan kita terpaksa membayar RM48 setiap 6 bulan ialah Indah Water Konsortium Sdn Bhd...

Pasal kebersihan ini, kita perlu tekankan sikit! Cari orang yang betul-betul berwibawa membuat kerja. Orang yang tak bersungguh-sungguh melakukan pembersihan, buang aje mereka!

Tempat bersih semua orang suka. Pelancong akan datang dengan sendiri, tak payah nak diiklankan. Benda-benda 'decoration' atau 'face lift' lain tak penting sangat tetapi kebersihan tak boleh dikompromi...

Rasanya tak salah kalau kita azamkan tahun ini bahawa MPJBT akan menjadi PBT yang terbersih di Malaysia!!! Bila ini naik nama, semua yang lain akan naik secara tak langsung... Permintaan terhadap rumah di MPJBT akan naik, pendapatan hasil cukai akan naik, taraf kehidupan berkualiti akan meningkat, dan semuanya akan kelihatan positif.

Pada pandangan aku, perkara-perkara asas WAJIB disediakan oleh pihak kerajaan kecuali benda-benda extra yang kita ingin nikmati lebih dari yang diperlukan maka barulah perlu dibayar...

Barulah kita katakan kerajaan prihatin... Rakyat didahulukan atau diutamakan.

No comments:

Post a Comment