Monday, September 26, 2011

Temuduga Akhir Calon Pegawai Kadet PALAPES UTM

Tanggal 24 September 2011, berlangsungnya temuduga akhir kepada bakal pegawai kadet PALAPES UTM di Markas PALAPES. Seramai 111 dari 117 orang calon telah menghadirkan diri.

Sebelum sesi temuduga akhir, mereka telah melalui ujian UKA, dan 'IQ test'.

Sesi temuduga ini telah dipengerusikan oleh Ketua Jurulatih (Lt Kol Hj Samsuddin), manakala ahli-ahlinya terdiri dari Lt Kol Rizal (dari Markas Latihan), Mej PM Dr Ahmad Ariffian, Mej Hj Wan Ibrisam Fikry, Mej Dr Noor Azli Khan, Kapt Yusran, Kapt Tamarai, dan Pegawai Waren I Zulkifli.

Apa yang menarik tentang sesi temuduga akhir ini ialah ramai di kalangan calon mempunyai CGPA 4.0. Secara keseluruhan, kebanyakannya mempunyai CGPA lebih dari 3.0.

Satu-satunya kursus yang ditawarkan di UTM, yang mana kemasukan kesemua pelajar-pelajarnya terdiri dari mereka yang mempunyai CGPA 4.0 ialah Kursus 'Aeronautic', Fakulti Kejuruteraan Mekanikal.

Calon-calon pegawai kadet adalah pelajar-pelajar tahun 1, yang baru masuk ke UTM pada awal bulan ini.


Terdapat segelintir yang memohon adalah mereka yang berkelulusan lepasan diploma dan menyambung pelajaran ke UTM di peringkat Sarjana Muda. Mereka adalah 'diploma holders' dan akan terus masuk ke tahun 2 dalam bidang pengajian masing-masing. Mereka juga dikenali sebagai pelajar-pelajar 'direct entry'!

Bermula pada tahun ini, pelajar-pelajar PALAPES akan mendapat pengiktirafan sebanyak 6 kredit. 2 kredit kira manakala 4 kredit lagi akan tertera di dalam sijil samaada seseorang pegawai kadet itu lulus atau gagal.

Walaupun, ia bukanlah seperti apa yang kami hasratkan iaitu keenam-enam kredit itu sepatutnya diambilkira kerana latihan PALAPES ini adalah bercorak lasak latihannya berbandingkan dengan kursus ko-kurikulum yang lain tetapi ia merupakan satu langkah permulaan yang baik.


Sesetengah IPTA lain mengira jam kredit PALAPES sebanyak 4 atau 6 kredit yang dikira dan bukan seperti kita iaitu hanya 2 kredit yang dikira.

Apapun kita sepatutnya bersyukur dengan adanya 'sedikit' perubahan ini. InsyaAllah, kita akan berusaha ke arah yang lebih baik...

No comments:

Post a Comment