Thursday, September 15, 2011

Rasai Sendiri... Baru Kita Tahu Susah Senang Kehidupan Rakyat

Semasa kami berurusan dengan sebuah pejabat kerajaan, kami terasa penat, pahit getir, halangan, asam garam, susah payah untuk melaluinya. Maksud 'kami' di sini ialah aku dan seorang bekas pegawai kerajaan yang baru pencen hujung bulan lepas dan pergi berurusan dengan sebuah pejabat kerajaan persekutuan.

Apa yang aku dapat 'quote' ayat bekas pegawai pencen tersebut ialah "Our system is sucks!" Kita sudah 54 tahun merdeka! Oops, setengah pakar sejarah mengatakan kita bukan dijajahpun tetapi hanya dinaungi oleh British. British menjaga kita, sebab itu, dia membawa balik segala hasil mahsul negara kita seperti bijih timah, getah, rempah ratus dan segala mak nenek ke negara mereka.


Bukan setakat itu aje... British bawa pula masuk rakyat China dan India ke negara kita untuk mengeksploitasi bahan mentah yang masih belum diterokai. Kalau tak, siapa hendak bekerja di lombong-lombong bijih, di estet-estet getah dan sebagainya? Sungguh baik jasa penaung ini!!!

Aku tidak ingin terlibat dengan polemik dijajah atau dinaungi ini kerana aku merasakan kita semua tidak ikhlas dalam berhujah! Kita tidak ingin mendapat kebenaran yang hakiki tetapi sekadar ingin menang dalam menegakkan apa yang telah kita pegangi selama ini.

Aku menyatakan kepada kawanku bahawa pejabat kerajaan teruk kerana tiada menteri yang berurusan dengan pejabat-pejabat kerajaan sepertimana kita berurusan... Menteri-menteri mempunyai 'batman' untuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Hendak bayar bil, ada orang yang bayarkan. Hendak memperbaharui lesen memandu, ada orang yang buatkan. Hendak 'extend' perkhidmatan 'maids', ada orang yang uruskan.


Pak-pak menteri tidak lalui apa yang kita lalui... Mereka tidak merasai apa yang kita rasai... Sebab itu rata-rata pejabat kerajaan kita masih jauh dari boleh kita banggakan dari segi memberi perkhidmatannya...

Dari segi bangunan, masyaAllah, kita mempunyai bangunan yang tidak ada tolak bandingnya.

Teringat aku tentang bangunan sekolah rendah yang dibina di Pulau Sibu... Aku tak ingat samaada guru atau pelajar hanya 12 orang tetapi bangunan sekolah setinggi 3 tingkat!

Itulah negara kita selepas dinaungi...


Aku mengatakan kepada kawanku bahawa kita tidaklah seteruk yang dialami oleh negara ketiga yang lain.

Aku pernah diberitahu oleh anakku di Mesir bahawa untuk mengeluarkan duit dari ATM di sana, kita perlu pergi ke bank dimana kita telah membuka akaunnya di situ. Ia tidak seperti di Malaysia, yang mana kita boleh cucuk kad di mana-mana bank sahaja.

Tetapi dengan berkata demikian, tidak bermaksud bahawa sistem kita yang sediaada sudah cukup bagus! Penambahbaikan demi penambahbaikan seharusnya terus berlaku... Elemen-elemen yang baik yang terdapat di negara barat seharusnya diterap masuk dan elemen-elemen songsang dan penyelewengan wajib ditendang keluar.


Saya teringat kata-kata seorang penceramah di radio IKIM beberapa hari yang lepas. Syed Qutb berkata, apabila saya ke Eropah, saya nampak Islam tetapi kurangnya muslim. Dan apabila saya di Mesir, saya nampak muslim tetapi betapa kurangnya Islam.

Maksudnya, di barat syiar Islam terserlah dengan budaya masyarakat menepati kehendak Islam seperti beratur (tidak memotong 'queue'), menepati masa, menghormati orang tua dengan memberi mereka duduk jika di dalam bas, menjaga kebersihan awam, mematuhi 'traffic light' lalulintas, memberi laluan secara sopan dan bertimbangrasa apabila lampu 'traffic light' tidak berfungsi, melayan atau menghormati pelanggan dengan mendahului mereka dan lain-lain lagi. Inilah ciri-ciri atau sifat-sifat orang Islam yang sepatutnya ada pada diri kita.


Manakala di negara Asia Tengah dan negara Asia yang lain muslim begitu ramai tetapi Islam begitu sedikit diamalkan... Kita hanya pandai mengajar orang tentang perilaku atau tatasusila seorang Islam tetapi kita sendiri tidak mengamalkannya! Islam hanya berada di bibir-bibir penganutnya tetapi tidak pada akhlak dan budi pekertinya.

No comments:

Post a Comment