Tuesday, May 28, 2013

Bukan Warganegara Berkhidmat Dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)...

Kejadian 'accident' merupakan kejadian yang tidak disukai dan diingini oleh sesiapa saja, baik yang melanggar mahupun yang dilanggar.

Tetapi apabila ia berlaku maka banyaklah kerja yang harus dilalui. Sebab itu, jika ia adalah satu kemalangan kecil dan dijangka melibatkan kos hanya RM300 hingga RM400 untuk membaikinya maka si pesalah eloklah membayar aje kepada tuan kereta yang dilanggarnya.

Bukan apa... Bila sampai ke tahap membuat laporan polis, si pesalah akan dikenakan denda RM300. Melayang RM300 kepada kerajaan. Kemudian nak kena 'repair' kereta kita dan kereta yang kita langgar pula.

Tetapi jika ia melibatkan perbelanjaan yang besar untuk membaiki kereta kita dan kereta yang kita langgar maka biarkan insuran aje yang menguruskannya.

Semalam saya memandu Kancil manakala isteri saya memandu van untuk ke tempat membaiki kenderaan. Van yang dipandu isteri saya telah dilanggar dari belakang pada 2 minggu yang lepas semasa dia dan anak-anak ingin ke sekolah.

Alamat bengkel panel Takaful Ikhlas hanya satu di Skudai iaitu di Taman Tun Aminah. Berpusing-pusing aku mencari alamat tersebut.

Setelah puas berusaha sendiri mencari alamat tersebut, aku nampak ada seorang pekerja MPJBT sedang menyapu sampah. Pada aku, dia adalah orang yang paling arif dan paling tepat untuk bertanya berkaitan dengan lokasi.

"Dimana Jalan Syahbandar 8, bang?", aku bertanya setelah memberi salam padanya. Diapun menjelaskan dimana kawasan atau jalan tersebut dengan pelat yang aku agak dia adalah dari Bangladesh.

Mungkin aku silap... tapi yang pasti dia bukan orang lokal!

Aku juga mungkin silap bahawa pekerja tersebut bekerja dengan PBT kerana sekarang ini PBT banyak menswastakan perkhidmatan mereka. Contoh yang mudah ialah pembersihan dan pengangkutan sampah diswastakan kepada Southern Waste Manangement (SWM). Mungkin juga SWM yang menggajikan Bangla untuk membuat kerja-kerja ini.

Setelah menuruti panduan arah yang diberikan oleh abang 'cleaner' Bangla tadi, akupun sampai ke bengkel panel Takaful Ikhlas.

Cuma apa yang aku rasa terkilan ialah HANYA inilah SATU-SATUnya bengkel panel Takaful Ikhlas di Skudai.

No comments:

Post a Comment