Sunday, May 26, 2013

Keterbatasan Pergerakan...

Musim cuti sekolah sudah tiba. Panggilan atau undangan menghadiri walimatul urus sungguh luar biasa banyaknya. Kewajipan untuk kita menghadiri undangan ini sudah tidak perlu dipertikaikan lagi selagi tiada unsur-unsur lagha dan tiada ritual yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Masalah yang dihadapi ialah keterbatasan pergerakan kerana penyakit gout. Semalam saya pergi ke Klinik UTM dan diberikan 3 hari MC bermula hari esok. Inilah kali pertama saya mendapat MC yang bukan bermula pada hari yang kita bertemu dengan doktor!

Semalam juga sudah 'missed' walimah anak sahabat, anak Johari Hassan. Hari ini tak pasti lagi boleh atau tidak ke majlis walimah anak sahabat Mohd Ghazali Ibrahim dan Mahayati Ibrahim. Anak mereka Bint Huda berkahwin dengan Dr Hanif, juga anak sahabat arwah Tarmidi.

Minggu depan lagi banyak undangan walimah. Cadangan terkini untuk minggu depan ialah untuk menghadiri akad nikah anak usrah, saudara Suhaimi @ Skem pada 31 Mei, lepas Isya' di Kulai dan selepas itu terus bergerak ke Kelantan. Adik isteri yang bongsu akan melangsungkan perkahwinannya pada 3 Jun. Jadi ada beberapa undangan di Johor pada hujung minggu tersebut terpaksa diloloskan.

Pada masa ini juga, musim peperiksaan akhir semester di UTM. Dua 'paper'ku ialah pada 7 dan 10 Jun.

Memeriksa kertas 'final exam' di universiti tidak semudah dulu. Sekarang kena ada analisa bagi setiap soalan yang pelajar jawab. Kena buat graf dan sebagainya...

Begitu juga dengan soalan 'final exam'... Perlu dihantar awal kepada panel untuk di'screen' samaada soalan-soalan yang hendak ditanya sesuai atau tidak. Kalau panel rasa tak sesuai maka soalan perlu diubah walaupun panel tidak pernah mengajar subjek tersebut!

Ini adalah langkah yang baik walaupun ia merupakan gara-gara untuk menambah beban pensyarah. Kalau di US, saya nampak seseorang pensyarah mempunyai 'full responsibility' terhadap 'subject matter' yang diajar. Di sana bilangan pensyarah dan staf tidak ramai kerana masing-masing tahu bidang tugas masing-masing dan mereka tidak dibebankan dengan perkara-perkara yang remeh.

Cuti sekolah ini juga, kita mencuba sedaya upaya untuk memenuhi masa senggang anak-anak. Kesian juga melihat mereka bertungkus lumus di masa persekolahan tetapi di musim cuti sekolah kita tidak mampu memberi apa-apa habuan kepada mereka.

Walau apapun, ia juga bergantung kepada bajet atau kemampuan kita untuk berbelanja sekadar yang termampu...

No comments:

Post a Comment