Friday, May 31, 2013

Projek Sarjana Muda (PSM)...

Projek Sarjana Muda atau PSM merupakan tesis bagi pelajar-pelajar yang membuat kursus 'undergraduate' di UTM. Mereka perlu mendaftar di dua semester pada tahun akhir. Semester pertama, mereka akan membuat 3 'chapters' yang merangkumi pengenalan, metodologi kajian, kajian literatur dan pengenalan kepada kawasan kajian. Semester kedua atau semester terakhir, mereka akan meneruskan dengan proses pemungutan data, membuat analisis, mendapatkan hasil kajian, mencadangkan penambahbaikan dan sebagainya.

PSM kadang-kadang menghantui pelajar. Ada yang menangis semasa proses pembentangan mereka kerana tidak tahan dengan soalan-soalan ahli panel. Ada yang lalui dengan selamba aje walaupun projeknya menghadapi seribu satu masalah. Tak kurang juga yang betul-betul 'prepare' dan 'get ready' dengan kajian yang begitu mantap dan tersangat baik.

Sayapun tak pasti apa tujuan PSM ini sebenarnya. Kalau sekali tengok macam nak mengajar semua pelajar 'undergraduate' bagaimana hendak membuat 'research' atau kajian. Kalau fikir sekali lagi, perlu ke mereka melalui proses ini? Bukan semua pelajar akan mengendalikan kajian apabila mereka bekerja nanti.

Saya sendiri semasa menghabiskan ijazah sarjana muda di USA dulu tak pernahpun membuat PSM. Tetapi boleh dikatakan setiap subjek ada 'term paper' atau tugasan yang berkaitan dengan matapelajaran tersebut. Tugasan yang berbentuk penulisan ini mesti dibuat setebal 10 muka surat. Pandai-pandailah kita mengulas mengenai topik yang diberi atau 'subject matter' tersebut.

Semasa membuat 'master degree' atau ijazah sarjana dulupun, juga di USA, saya tidak membuat tesis. Saya diberi pilihan samaada untuk menulis tesis atau mengambil 'comprehensive exam'. Saya pilih untuk mengambil 'comprehensive exam' yang memakan masa selama 2 hari.

Dalam 'comprehensive exam' inilah semua matapelajaran yang kita belajar selama setahun setengah akan disoal. Mana-mana bahagian yang kita tidak 'master' atau 'failed' maka bahagian tersebut perlu diulang semula 'exam'nya.

Pada saya, jika kita betul niatnya untuk melatih pelajar-pelajar 'undergraduate' supaya tahu untuk membuat penyelidikan maka kita perlu jelas bagaimana cara kita untuk melatih mereka. Adakah perlu kita membuat sesi viva seperti sesi 'interrogate' sehingga kecut perut pelajar? Nasib baik hanya setakat keluar air mata dan tidak ada yang sampai terkencing...

Pagi ini, ada seorang pelajar PSM dibawah seliaan saya datang bertanyakan pasal tesisnya. Saya menanyakan beliau tentang komen ahli panel semasa vivanya minggu lepas. Dia mengatakan bahawa ahli panel menyuruhnya untuk membuat 'major changes' kerana kajiannya tidak menepati objektif dan sebagainya.

Saya menerangkan kepada pelajar ini bahawa saya tidak tahu menahu tentang komen ahli panel. Jadi pelajar kena 'make a point' untuk berjumpa dengan panel-panel tersebut untuk mendapatkan penjelasan tentang apa yang perlu dibuat. Sambil menangis pelajar ini mengatakan bahawa panel tak ada seminggu pada minggu ini kerana ada urusan lain.

Saya menjelaskan kepada pelajar dan menyuruh dia pergi berjumpa dengan pengerusi viva tersebut dan menanyakan beliau tentang komen ahli panel. "You cakap kepada pengerusi viva apa yang perlu saya buat hanya untuk lulus (dapat D) aje dan saya tak mampu untuk pergi membuat pemungutan data kembali", ujar saya kepada pelajar tadi.

Tangisannya yang teresak-esak nampak reda dengan cadangan saya tersebut. Tak tahulah kalau ahli panel dan pengerusinya begitu 'strict' dan tak boleh memberi markah D...

Saya tidak bermaksud untuk membandingkan sistem pengajian di peringkat universiti tetapi pada hemat saya, banyak lagi perkara lain yang perlu diterapkan kepada pelajar selain dari PSM. Mungkin matapelajaran 'code of ethics' atau etika semasa pekerjaan nanti perlu diterapkan kepada pelajar supaya mereka mempunyai bekal dan asas untuk tidak melakukan rasuah dan sebagainya.

Akhirnya, sekira pelajar terpaksa juga melalui proses membuat PSM ini, maka saya mencadangkan supaya kita membuat 'proper' bengkel untuk menerangkan kepada mereka supaya mereka betul-betul faham dan jelas tentang proses yang akan mereka lalui ini... Saya nampak ramai pelajar yang tidak begitu jelas dengan PSM.

2 comments:

  1. Coretan ini amat melegakan sy yg sdg terhuyung hayang untuk menyiapkan PSM ini. Tapi selepas 4 tahun, adakah coretan ini masih relevan dalam 'menentang' perlaksaan PSM dlm sistem pengajian semasa? Kalau ya, Alhamdulillah. Sy akan turut serta dlm 'penentangan' ini. huhuhu

    ReplyDelete