Saturday, May 4, 2013

Minda Negara Ketiga...

Setiap individu warganegara diperuntukkan dibawah perlembagaan untuk memilih calon pilihan hati masing-masing apabila berlakunya pilihanraya. Itulah prinsip demokrasi yang diamalkan. Kita boleh pilih sesiapa saja!

Kadang-kadang kita dimomokkan sebagai warganegara yang tidak bersyukur apabila kita tidak memilih calon pemerintah sekarang. Salahkah kita? Menyalahi peraturan demokrasikah kita? Bukankah kita boleh memilih sesiapa saja asalkan mereka bertanding mengikut prosidur biasa?


Begitu juga dengan proses penampalan poster, 'banner', dan sebagainya. Masih ada yang menconteng poster, menurunkan 'banner', merosakkan banting pihak lawan dan sebagainya. Tidak kurang juga yang mengupah anak-anak muda membuat bising apabila pihak lawan mengadakan kempen ceramah.

Kenapa kita tidak boleh menghormati bahan kempen orang lain? Kan kita sudah 'control' media massa; TV, suratkhabar, radio dan sebagainya...

Biarlah mereka melaksanakan tugas mereka dalam kerangka peraturan yang dibenarkan. Mereka bukan melanggar apa-apa peraturanpun.

Tak bolehkah kita mengamalkan demokrasi sepertimana negara barat?

Sesiapa saja boleh berkempen untuk parti mereka selagi ia tidak melanggar mana-mana peraturan dan akta.


Yang menyedihkan lagi ialah kita tidak boleh melihat anggota kerajaan yang tidak bersama kita. Salahkah mereka menunaikan tanggungjawab sebagai warganegara untuk memilih pemimpin yang mereka suka? Salahkah mereka ingin membetulkan kerajaan sediaada kepada yang lebih baik?

Ada yang ingin membetulkan prosidur pilihanraya dengan mengatakan dakwat kekal yang sepatutnya tahan seminggu tetapi hanya tahan sehari ditukar tempat kerja... Demokrasikah kita? Matangkah kita dalam berpolitik?

Atau memang kita masih minda negara ketiga?

1 comment: