Thursday, May 9, 2013

Keputusan Telah Diketahui, Sekarang Mari Kita Bekerja...

Alhamdulillah, majoriti rakyat Malaysia telah melaksanakan hak masing-masing iaitu 80% dari mereka yang layak mengundi telah membuang undi pada 5 Mei yang lalu. Keputusanpun telah diketahui iaitu BN telah memenangi 133 kerusi parlimen, manakala PR berjaya mendapat 89 kerusi parlimen. Kita berjaya melaksanakan sistem demokrasi yang kita amalkan.

Sekarang mari kita kembali bekerja demi meningkatkan pembangunan sosial dan ekonomi negara.

Usah dipertikai lagi siapa sokong kita, siapa tak sokong kita!

Muhasabah memang perlu dibuat tetapi hanya untuk membuat penambahbaikan di masa depan. Mungkin juga dengan dapatan ini kita boleh memperbaiki strategi bagaimana untuk menarik hati kaum cina dan golongan menengah melayu.

Jangan pula kita memulakan bibit-bibit perkauman dan bersikap ingin membalas dendam. Semua yang mengundi pada 5 Mei lepas adalah mereka yang menunaikan hak masing-masing yang dibenarkan oleh perlembagaan negara.

Siapa yang mereka pilih adalah hak mereka! Tak perlu kita pertikaikan lagi. 

Saya bertugas sebagai pemerhati dalam PRU13 yang lalu. Secara keseluruhannya, saya berpuas hati dengan proses pengundian yang dilaksanakan.

Cuma kalau saya boleh sentuh tentang berkempen, saya berpandangan tempoh berkempen agak memadai. Tidak terlalu pendek dan tidak terlalu lama.

Dari aspek media kempen pula, saya berpandangan bahawa stesyen TV dan radio swasta bolehlah membuat kempen untuk BN selama 24 jam sehari. Tetapi bagi media kerajaan seperti TV1, TV2, dan stesyen radio kerajaan perlu juga memberi ruang dan peluang kepada pihak parti PR supaya nampak jelas bahawa kita tidak bertinju dengan lawan yang berikat tangan.


Kita akur tidak menggunakan kenderaan atau peralatan kerajaan yang lain semasa berkempen tetapi kita tidak akur menggunakan media massa kerajaan untuk berkempen untuk kita.

Pada saya proses pengundian di tempat saya menjadi pemerhati iaitu di SMK Puteri Wangsa berjalan lancar. Begitu juga proses pengiraan undi...

Sebagai rumusan, saya sebagai seorang warganegara Malaysia yang ingin melihat proses demokrasi berjalan segar berharap banyak lagi inisiatif kerajaan yang dilakukan supaya apabila menjelang 2020 nanti, negara kita akan menjadi sebuah negara yang betul-betul maju...

No comments:

Post a Comment