Tuesday, May 28, 2013

Kerjasama Pas dan UMNO...

Mutakhir ini ramai bercakap pasal kerjasama antara PAS dan UMNO.

Kerjasama dengan UMNO, pemimpin PAS perlu buang ego

Bimbang dengan perpecahan dalam kalangan masyarakat Melayu akibat perseteruan politik UMNO-PAS, bekas Mufti Perlis, Datuk Mat Jahaya Hussin minggu lalu menyatakan kesediaannya untuk menjadi orang tengah bagi mencari titik pertemuan antara kedua-dua pihak yang bertelagah itu.

Begitulah tajuk-tajuk yang tertera di akhbar...

Kalau saya dizinkan bertanya... Kenapa pemimpin PAS saja yang perlu buang ego, pemimpin UMNO tak ada yang ego ke?

Pada saya, 'let alone' pemimpin PAS ke atau pemimpin UMNO ke... Yang betul-betul perlu membuat transformasi minda ialah puak-puak penulis berita.

Mereka harus berubah. Berubah ke arah fitrah. Melapur dan membuat berita yang ikhlas dan tiada unsur-unsur mengenakan seseorang atau sesebuah organisasi lain. Etika kewartawanan yang jujur harus dipertingkatkan.

Terlampau ramai wartawan kita begitu cekap mensensasikan berita. Berita yang ditulis dengan nada biasa tidak akan ada unsur-unsur menggalakkan manusia lain mengulangi atau menceburi bidang yang tidak baik itu. Tetapi berita yang begitu sarat dengan bunga-bunga bahasa seolah-olah mengajak manusia lain mengerjakan perbuatan terkutuk tersebut amat kurang beretika.

Wartawan perlu ikhlas dan beramanah dalam merencanakan berita.

Kita semua tahu bahawa pena adalah lebih tajam dari keris. Pena juga boleh menaikkan dan menjatuhkan individu. Kita boleh memberi kredit semaunya kepada sesiapa yang kita suka dan sebaliknya pula, kita boleh menjatuhkan imej sesiapa saja yang kita suka.

Maruah tidak lagi penting kepada kita. Kita boleh menjatuhkan maruah seseorang dengan menulis angkara buruk tentangnya. Kita juga sudah tidak menghiraukan maruah, untuk menerima apa jua habuan yang diberikan hasil penulisan yang kita telah lakukan itu. Begitu rendahnya maruah yang kita miliki dewasa ini. Buatlah apa saja...janji ada yang 'masyuk'!

Pada saya biarlah UMNO dengan pegangan doktrinnya dan begitu juga dengan pemimpin PAS. Memanglah kita inginkan kesatuan. Tetapi pada hemat saya, budaya kedua-dua organisasi ini berbeda. Jauh perbedaannya seperti langit dengan bumi...

Pemimpin-pemimpin PAS boleh makan bersila dengan rakyat jelata dan tidak perlu protokol yang membezakan mereka. Pengikut-pengikut PAS boleh membelanjakan duit sendiri untuk menghadiri program-program tajaan pemimpin mereka. Tetapi saya ragui jika ahli UMNO boleh menghadiri program tanpa adanya habuan dan umpanan.

Pada hemat saya, jika penggabungan itu perlu biarlah ia berlaku secara beransur-ansur dan normal tanpa adanya tangan-tangan yang cuba bermain silap mata. Iapun bukannya tidak pernah bergabung. Pengalaman masing-masing boleh bercerita tentang perkara ini.

Dalam Islam kita tahu bahawa "matlamat tidak menghalalkan cara" tetapi saya pasti ada 'exceptional case' yang mana kita boleh menggunakannya sekira kita mahu demi merapatkan persaudaraan sesama Islam.

Contoh yang paling mudah ialah kita tahu bahawa si A tidak begitu baik dengan si B maka demi untuk merapatkan hubungan mereka maka kita beritahu bahawa si A mengirim salam kepada si B, walhal si A tidakpun berbuat demikian. Begitu pula dengan si B.

Maka secara tidak langsung, lama kelamaan perasaan 'hatred' tadi akan beransur-ansur berkurangan dan perasaan saling hormat menghormati akan timbul di antara si A dan si B.

Sekiranya pihak media mengambil langkah tersebut maka hubungan PAS dan UMNO akan menjadi lebih baik dan lama kelamaan perasaan mahabbah akan terjalin.

Sehingga hari ini, apa yang dilaporkan media tiada satupun yang baik berkenaan dengan PAS. Jika berita tentang PAS keluar maka kita tahulah bahawa mesti ada mala petaka atau perkara buruk berlaku tentang mereka.

Mana mungkin seseorang suka pada seseorang yang telah digambarkan dengan segala bentuk kenakalan, kejahatan, kebejatan, dan penyelewengan.

Pada saya jika kita terus dengan sistem 'denial the truth' lama kelamaan masyarakat tidak lagi mempercayai media massa kita kerana pada mereka kita sudah tiada kredibiliti untuk menyampaikan maklumat secara benar.

Lihatlah apa yang berlaku dalam PRU13! Walaupun SPR cuba membuat yang terbaik sedaya upaya mereka tetapi masyarakat masih sangsi dengan keputusan yang telah diperolehi.

Cuba kita fikir secara matang untuk kesekian kalinya... Sekiranya pihak media masih 'take side' atau kita katakan sebagai menulis berita sebelah pihak saja maka akhirnya rakyat akan hilang kewarasan mereka.

Berita yang tak waras (sebelah pihak saja yang baik dan membuat pembaikan) menghasilkan masyarakat yang juga tidak waras (memikirkan pihak yang berlawanan pula yang terbaik dan terbagus).

Oleh itu, pihak media mesti jujur dengan berita dan cuba untuk melapurkan secara positif semua berita, baik dari UMNO mahupun dari PAS.

No comments:

Post a Comment