Tuesday, March 29, 2011

Melihat Isu Video Seks Dari Perspektif Kebenaran Dan Keadilan


Trio ‘‘Datuk T’’ yang mendedahkan rakaman video aksi seks didakwa melibatkan mirip seorang pemimpin pembangkang akan dilindungi di bawah Akta Perlindungan Saksi dan Akta Pemberi Maklumat sekiranya pihak berkuasa mendapati ada kes.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz hari ini berkata akta tersebut boleh digunakan bagi melindungi keselamatan trio itu yang bertanggungjawab mendedahkan video berkenaan.


Itulah kenyataan Pak Menteri kita. Sibuk hendak melindungi pereka fitnah, dan bukannya hendak melindungi orang yang difitnah!

Saya rasa sesuatu perkara ada prosidur yang perlu diikuti dari aspek legalnya. Apabila kita dapat membuktikan sesuatu kesalahan, kita seharusnya melapurkan kepada pihak berwajib dan diserahkan bahan buktinya sekali.

Kita tidak boleh sewenang-wenangnya memanggil orang ramai untuk menonton apa yang kita rakamkan. Kalau semua orang melakukan perkara yang sama, contohnya, mencuri mengambil gambar pak menteri dengan adegan seknya, mana kita mahu membela pak menteri itu, jika ia adalah fitnah...

Besar kemungkinan kita yang akan disabitkan kesalahan kerana memanggil orang untuk menonton video lucah dan boleh dikategorikan sebagai pengedar video lucah.

Kedua, kesalahan berhimpun beramai-ramai tanpa permit juga boleh disabitkan kesalahan.

Seseorang itu tidak bersalah selagi belum dibuktikan dia bersalah.

Pelikkan negara kita? Sepatutnya pihak polis membantu menjaga kebajikan, keselamatan, dan maruah rakyatnya dari diperkudakan oleh mana-mana pihak. Selalunya mangsa sesuatu angkara perbuatan jahat dikasihani dan dilindungi tetapi dalam hal ini, dia pula kena 'proof' bahawa dia 'innocent' atau tidak bersalah!

Tak dengar pula dari mulut-mulut mufti yang memberi komen tentang pendedahan video seks ini. Itu yang menyebabkan rakyat tidak mendengar cakap mufti atau orang alim. Sepatutnya, mufti-mufti turut sama melabelkan mereka yang membuat 'fitnah' ini adalah suatu perbuatan yang mungkar, yang begitu besar dosanya, dan perlu diberhentikan.

"Janganlah kamu melakukan perkara seperti tiga ekor malaun ini. Menambahbaikan kepada negara tiada tetapi merosakkan minda generasi muda, membazir duit negara, merugikan masa, menambahkan dosa, bla.. bla...". Itu sepatutnya peringatan yang keluar dari mulut para mufti cuma bahasanya perlu diperbaiki...

Ini tak, diam aje... syaitan bisulah katakan... Bila pihak pembangkang yang membuat isu, tak kering gusi para mufti komenkan. Tapi mujurlah ada mantan mufti (Prof. Madya Dr. Asri) yang memberi komen. Cuma komen mantan mufti, tak masuk 'headlines' akhbar!

Kalaulah kita mempunyai pemerintahan Islam, maka jika yang dituduh tidak bersalah maka pihak yang menuduhkan akan dikenakan 80 kali sebat, dan kesaksian pihak yang menuduhkan tidak akan diterima lagi buat selamanya.

Sedihkan negara kita... Semua boleh... Apa-apapun boleh... Malaysia boleh!

No comments:

Post a Comment