Thursday, March 31, 2011

Kadar Parkir Metro Di Bangunan TH Pun Naik Harga...

Pagi tadi pergi ke Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru untuk menderma darah kali ke 28. 'Benefit' kepada penderma yang menderma 21 hingga 30 kali ialah 'percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan wad kelas dua untuk 3 tahun selepas menderma darah kali terakhir'.

Kita tak perlupun 'benefit' itu kerana staf kerajaan sememangnya mendapat rawatan percuma tetapi kita tengok dari segi bantuan yang kita boleh berikan kepada mereka yang memerlukan darah.

Salah satu cara untuk membantu orang, selain wang ringgit dan kudrat empat kerat ialah derma darah...

Mungkin kita tak banyak duit untuk mendapat pahala sedekah tetapi kita tidak kurang darah untuk membantu orang yang susah.

Saya kata orang susah kerana orang kaya tak pergi ke hospital kerajaan tetapi mereka pergi ke hospital swasta yang mana mereka mampu membayar harga darah yang mahal di sana.

Setelah makan nasi dagang ikan tenggiri goreng yang disediakan oleh Pusat Transfusi Darah, saya ke Kompleks Tabung Haji (TH). Terpampang satu notis besar di pondok pembayaran parkir mengatakan bahawa mulai 1 Mac 2011, kadar parkir ialah RM2 untuk satu jam pertama atau kurang. Kenaikan ini ialah kerana kenaikan cukai kerajaan kepada 6%.

Dulu untuk meletakkan kereta dalam bangunan TH hanya RM1.60 saja untuk sejam pertama.

Semua naik harga. Tak ada yang turun harga. Barangan makanan, minyak petrol, parkir, tambang bas, harga rumah, dan segala benda lagi.

Tetapi apa kaitan cukai kerajaan yang naik kepada 6% itu dengan kadar parkir Syarikat Metro ya? Kalau makanan segera seperti Pizza, KFC, dan yang kita boikot Mc Donald tu ya juga, sebab mereka dikenakan 'sales tax'.

Atau ini yang dipanggil sebagai Good and Services Tax (GST) yang ingin dikenakan oleh kerajaan pada tahun lepas dan mendapat bantahan dari ramai pihak...

Dah berjalan ke dasar GST ini?

No comments:

Post a Comment