Saturday, March 19, 2011

Sarung Lengan Disamakan Dengan Sarung Betis Dan Paha...

Kalau dulu sekitar tahun 1970an, kita lihat ramai siswi memakai ‘skirt’ di universiti. Itu adalah penerusan pemakaian mereka di peringkat sekolah menengah lagi.

Apabila berlakunya dakwah dan Islam mula difahami pada tahun 1980an, maka berlaku reformasi sedikit sebanyak dan cara berpakaian mula berubah. Ramai yang mula bertudung dan berbaju kurung.

Pada tahun 1990an, kebanyakan universiti melalui Hal Ehwal Pelajar (HEP) mula memperkenalkan etika berpakaian sopan. Siap dengan gambar siswa mahupun siswi memperagakan pakaian sopan masing-masing, terpampang di segenap pelusuk fakulti.

Sesiapa yang tidak berpakaian sopan seperti tertera dalam gambar, urusan mereka di pejabat tidak akan dilayan, bahkan di kelas-kelaspun siswa dan siswi akan dihalau keluar. Itupun jika pensyarah menghayati falsafah atau saranan pihak HEP... Ada juga pensyarah yang tidak ambil kisahpun!

Di hujung tahun 2000an, berleluasa kemasukan pelajar asing ke IPTA. Maka, berlakulah satu lagi transformasi. Pelajar mula berpakaian lebih liberal terutamanya, pelajar-pelajar asing. Pelajar siswi cina dari China datang ke kampus dengan memakai seluar pendek dengan baju yang banyak koyaknya. Tidak kurang juga pelajar siswi dari Timur Tengah yang memakai pakaian tidak bertepatan dengan ciri-ciri budaya Timur.

Pihak pentadbir universiti mahupun pengawal keselamatan mula menjadi sangsi untuk melaksanakan peraturan berpakaian sopan. Kalau dulu senang, hanya ‘deal’ dengan siswi lokal aje tetapi sekarang etika berpakaian nampak kurang diberi perhatian dan penekanan. Apa yang penting sekarang ialah ke arah meramaikan bilangan pelajar antarabangsa dan pensyarah wajib ‘publish paper’ dalam jurnal berwasit!

Lagipun, mana universiti yang bertaraf dunia ambil kisah tentang apa pelajar mereka mesti pakai atau tak pakai?

Suatu ketika dulu juga, ramai siswi kita yang bertudung tetapi memakai t-shirt.
Akhir tahun 2000an, ramai yang mula faham bahawa lenganpun adalah sebahagian dari aurat dan bukan hanya rambut! Maka ramailah siswi memakai sarung lengan apabila mereka memakai t-shirt.

Fenomena memakai ‘jeans’ ketat juga mula ketara di kalangan pelajar siswi. Sebaliknya pula siswa, rata-ratanya memakai ‘jeans’ longgar. Dan ada juga yang sampai hendak terlondeh!

Mungkin bagi sesetengah siswi, mereka berfikir jika sarung lengan yang ketat dibolehkan maka apa salahnya memakai sarung betis dan paha yang ketat. Janji tutup walaupun nampak macam tidak tutup!

Trend tahun 1970an berulang kembali, cuma sedikit berbeza… Dari pemakaian skirt yang jelas menampakkan betis dan paha kepada pemakaian seluar ‘tight’, yang nampak tertutup tetapi jelas menampakkan bentuk tubuh badan.

No comments:

Post a Comment