Thursday, March 17, 2011

Nak Untung 1 Sen Tetapi Rugi RM1...


Saya ingin kongsi sedikit pengalaman tentang pembelian insuran kenderaan.

Kita sebagai rakyat biasa cuba untuk mendapatkan harga insuran kereta yang terendah. Kereta sudah 10 tahun, ansuran bulananpun sudah habis bayar, tetapi hendak membeli insuran ‘first party’… Walaupun ada calar dan kemek sikit sana sini tetapi bila ditekan komputer tengok ‘market value’ masih RM27,500.

Pihak agen insuran kesian kepada kita, melihat tanggungjawab ramai dan duit tak seberapa maka kita ditawarkan untuk ‘insured’ kereta sebanyak RM5,000 sahaja. Kitapun seronok kerana insuran ‘first party’ dengan bayaran RM180 aje.

Seronok kita hanya sementara, sementara menunggu hari malapetaka! Malang tidak berbau!

Apabila berlaku aje kemalangan yang berpunca dari kesalahan kita maka baru kita tahu langit itu tinggi atau rendah!

Apabila kereta kita ditarik ke bengkel maka pihak bengkel tersenyum lebar kerana inilah peluang untuk membuat untung besar. Insuran kereta ‘first party’ maka bolehlah mereka klaim gila-gila, itu tanggapannya.

Setelah diberitahu kereta hanya diinsurankan RM5 ribu walaupun ‘first party’ maka pihak bengkel tolak mentah-mentah. “Lu, pergi cali bengkel lain lo!”.

“Ini wa tak bole buat… Kalu wa buat klaim insuran, lu kena ‘total lost’ lo…”. “Wa ingat 70% pihak insuran akan bagi ‘total lost’ lo…”. “Kalu ‘total lost’, lu akan dapat kulang dali RM5 libu lo, tolak ‘towing’, tolak pemandu tak ada nama dalam polisi…bla bla”.

Amat susah untuk kita cari bengkel yang ingin membantu atas dasar ‘humanitarian’. Semua melihat sebagai peluang untuk memukul bunuh pihak insuran. ‘Claim to the maximum!’

Berlarilah kita ke sana ke mari mencari bengkel yang sudi.. disamping menjanjikan bahawa kita akan membayar ‘cash’ segala pembaikian yang dijalankan.

Akhirnya ada satu bengkel yang sudi membaiki tetapi ‘estimation’ bayaran RM6,000 lebih dan kena bayar ‘cash’. Duit cagaran RM3,000 juga diminta sebelum kereta dibaiki.

Itulah hakikat apabila kita hendak membayar insuran kenderaan yang rendah tetapi akhirnya kita terpaksa menanggung kerugian yang berlipat kali ganda.

Nasihat saya, ambillah insuran mengikut harga nilai kenderaan kita yang sebenar… Malang tidak berbau… Jangan kerana hendak untung 1 sen tetapi akhirnya kita rugi RM1.

No comments:

Post a Comment