Friday, March 18, 2011

Pakej Celcom Yang Menarik...

Petang semalam ketika saya 'on the way' naik ke pejabat di fakulti, saya diajak untuk mendengar promosi satu pakej celcom yang baru.

Pakej ini hanya terbuka untuk staf UTM sahaja. Pendaftaran percuma. "No minimum payment... You pay as what you use", katanya.

RM2 dikenakan untuk 300 sms. Jika kita menggunakan lebih dari 300 sms, setiap satu lebihan itu dikenakan caj sebanyak 2 sen.

Mereka yang berdaftar dengan maxis, digi, dan lain-lain boleh menyertai pakej ini. Nombor telefon kita yang asal boleh kita 'retained' walaupun kita menyertai pakej ini.

Setiap staf yang mendaftar pakej ini boleh mengambil maksima 6 nombor untuk diberikan kepada kaum keluarga dan sebagainya. Jika staf ingin mengambil hanya satu nombor untuk dirinya sahajapun boleh.

Nombor-nombor yang berdaftar di bawah pakej ini akan mendapat ganjaran membuat panggilan percuma di antara satu sama lain. Contohnya, sekiranya 1,000 staf UTM dan keluarga mereka menyertai pakej ini, panggilan telefon sesama 1,000 orang ini adalah percuma untuk 50 jam sebulan.

Panggilan kepada mana-mana 'line' celcom (yang tidak menyertai pakej ini), digi, maxis, dan sebagainya akan dikenakan caj sebanyak 10 sen seminit. Panggilan ini merangkumi seluruh Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak.

Saya mengatakan kepada 'promoter' pakej celcom ini, "It's too good to be true." "Yes, as a matter of fact it is", jawabnya. Dia berkata semua syarikat bersaing dan sekarang kita 'go for volume' (maksudnya mereka ingin mendapat kuantiti pelanggan yang ramai).

Sebelum ini, saya menggunakan pelan Exec Celcom 1 + 5. Dengan kata lain, saya dengan 5 nombor itu sahaja yang free apabila dibuat panggilan. Tetapi sekarang, satu UTM yang mengambil pakej ini, menjadi free apabila dibuat panggilan. Keluarga menjadi semakin besar...

Saya bertanya, apa 'hidden' agendanya atau 'disadvantage' kepada pelan ini? Promoter, yang juga bekas pelajar jurusan Perancang Bandar & Desa, Fakulti Alam Bina, UTM mengatakan "Tiada". "Dulu kita pernah buat promosi seumpama ini kepada 2 buah syarikat swasta dan berjaya, and 'now we're doing it for UTM'", jelasnya lagi.

Apa lagi? Sayapun turut sama berhijrah ke pakej yang baru ini. Nombor-nombor Ummi, Angah, Abang, & Achik dikekalkan. Cuma tambah nombor baru untuk 'Ammar... menjadikan 6 kesemuanya...

3 comments:

  1. menarik cik wan...mcm mana nak daftar? bole bg nama & no ctct agent cik wan tu??

    ReplyDelete
  2. Dah ada kat sini ke masih di NZ?

    Mereka buka booth dari satu fakulti ke satu fakulti...

    Saya tak ada no h/p depa...

    ReplyDelete
  3. alamak....baru nak apply kan utk anak2 yg nak balik tak lama lagi...kalau depa ada kat fakulti cik wan lagi, tolong mntakkan no depa...

    ReplyDelete