Friday, August 13, 2010

Adab Berpuasa Di Bulan Ramadhan - 9

Mencium isteri atau suami juga dibolehkan semasa berpuasa TETAPI hanya bagi orang yang boleh menguasai nafsunya. Seelok-eloknya dijauhkan sama sekali pada waktu siang!

"Nabi (SAW) biasa mencium di waktu sedang berpuasa, dan bersentuhan dikala berpuasa, dan beliau adalah orang yang paling mampu menguasai nafsunya". (Riwayat Aisyah)

Dan diterima dari Umar (RA) katanya:

"Pada suatu hari bangkitlah berahi saya maka saya cium isteri saya, sedang saya berpuasa. Lalu saya temui Nabi (SAW), kata saya kepadanya: "Hari ini saya telah melakukan perkara berat, saya mencium pada hal saya berpuasa".

Maka ujar Rasulullah (SAW): "Bagaimana pendapat anda, jika anda berkumur-kumur sedang ketika itu anda berpuasa?"

Ujar saya: "Itu tidak apa-apa!

Sabda Nabi pula: "Maka kenapa anda tanyakan lagi?"

Berkata Ibnu Mundzir: "Umar, Ibnu Abbas, Abu Hurairah, Aisyah, 'Atha', Sya'bi, Hassan, Ahmad dan Ishak memberi keringanan atau ruksah dalam hal mencium ini.

Menurut Imam Hanafi dan Imam Syafie, hukumnya MAKRUH jika merangsang syahwat atau nafsu seseorang, dan jika tidak merangsang maka tidaklah makruh, TETAPI LEBIH UTAMA MENINGGALKANNYA.

Dalam hal ini tidak ada perbezaan antara orang yang telah tua dengan anak muda, kerana apa yang penting ialah timbulnya rangsangan dan kemungkinan keluarnya air mani.

Maka jika ia membangkitkan syahwat seorang anak muda atau seorang tua yang masih bertenaga, maka hukumnya MAKRUH.

Sebaliknya jika tidak membangkitkan keghairahan, misalnya terhadap seseorang yang telah tua atau seorang pemuda yang lemah tenaganya, maka tidaklah makruh, TETAPI LEBIH BAIK DITINGGALKAN.

Juga tiada bezanya, apakah mencium itu di pipi atau di mulut dan lain-lainnya. Demikian juga halnya menyentuh dengan tangan atau berpelukan, hukumnya sama dengan mencium.

No comments:

Post a Comment