Sunday, August 22, 2010

Iftar IKRAM Johor Bahru Tengah (JBT)


Suasana bantu membantu memasak seperti di kampung masih boleh dilakukan walaupun kita berada di bandar. Biah ini akan merapatkan hubungan sesama kita dan menjelmakan ikatan ukhuwwah yang saling hormat menghormati dan sayang menyayangi.

Di bandar kita mempunyai pilihan, samaada kita ingin bergotong royong memasak ataupun untuk mengupah orang memasak. Jalan senang ialah sudah pastinya membekalkan bahan mentah dan mengupah orang untuk memasak atau kita hanya menyediakan wang dan membiarkan pihak 'caterer' membuat segalanya, dari membeli bahan mentah, sehinggalah menyediakan makanan di atas meja.

Pilihan untuk memasak sendiri, sudah pasti mempunyai agendanya. Disamping merapatkan ukhuwwah sesama kita, kos memasak juga dapat dikurangkan. Tetapi yang penting, ramai ahli yang sanggup membantu. Perancangan dari semua aspeks, dari awal hingga akhir perlu dibuat dan dipantau sepenuhnya.

Agenda yang paling utama apabila kita memasak sendiri ialah untuk saling kenal mengenali antara satu sama lain. Suasana percakapan yang tidak formal semasa memotong bawang, membasuh ayam, atau menggoreng rempah lebih tulus. Tidak skema seperti dalam majlis formal... Dan ini merapatkan ukhuwwah!

Sungguhpun begitu, setiap proses perlaksanaan rewang perlu diagihkan mengikut kumpulan supaya ada pihak yang bertanggungjawab melaksanakannya. Ada kumpulan membeli barang-barang mentah, ada kumpulan memasak yang merangkumi memotong bawang dan sebagainya, ada kumpulan pembersihan, ada kumpulan membuat hidangan, ada kumpulan menyambut tetamu, dan lain-lain.

Setiap kumpulan perlu berkerja secara 'teamwork' dan saling bantu membantu dengan kumpulan-kumpulan lain. Barulah nikmat ukhuwwah itu terasa.

Jika kita tidak mempunyai kumpulan yang mantap, akan berlaku kekurangan di sana sini, dan objektif untuk saling kenal mengenali akan berubah menjadi saling kutuk mengutuk dan suasana keakraban tidak tercapai.

Pertubuhan IKRAM cawangan JBT telah melakukan rewang iftarnya semalam diketuai oleh YDPnya sendiri, Prof Madya Dr Hj Tholuddin Mat Lazim. Acara memasak telah diadakan di surau At-Taqwa, Taman Pulai Utama, dan majlis iftarnya pula di Rumah Alumni, UTM.

Alhamdulillah, begitu ramai pemuda yang datang untuk membantu memasak. Dan hampir 300 orang telah berbuka bersama di Rumah Alumni.

Program berjalan lancar dengan majlis berbuka, disusuli dengan solat maghrib, kemudian sedikit peringatan atau tazkirah dari YDP. Majlis diteruskan dengan solat Isya dan solat sunat tarawikh bersama. Majlis bersurai hampir jam 10 malam.

No comments:

Post a Comment